– Vår digitala plattform som vi själva utvecklat är öppen och transparant mot kunderna. De kan välja att få sitt uppdrag inom webbproduktion och sociala medier utförda till ett lägre pris av gymnasieelever, som vi utbildar och handleder. Det ger en win-win situation, säger Texas.
Under skoltiden drev Texas och Gustav ett prisvinnande UF-företag och direkt efter gymnasiet hösten 2020 startade de eget på riktigt. Här tog de på sig allt från att gräva för fiber till att måla kontor. De pengar som kom in blev grundkapitalet för deras verksamhet idag. Hos duon finns ett stort engagemang att göra bra saker ur ett samhällsperspektiv.
– Sedan 2021 har vi jobbat med att bygga hemsidor. Vi började med att ta in tre elever och under höstterminen hade vi totalt 23 elever. Eftersom det inte var länge sedan vi var i deras ålder, förstår vi väl vad de behöver. Hos oss får eleverna lära sig hela processen från att ha kundkontakt till att utföra verkliga uppdrag. Det ger erfarenhet som gör dem mer attraktiva att rekrytera efter skolan. Vi matchar elevernas kompetens med kunderna behov, fortsätter Texas.
Gustav berättar att många gymnasieskolor står inför samma utmaning när det gäller att hitta meningsfulla lärlingsplatser till sina elever. Därför har det inte varit svårt att få flera skolor att nappa på idén.
– Redan nu har vi samarbete med skolor i Kramfors, Örnsköldsvik och Umeå. Vår vision är att växa till fler kommuner över hela landet.
Tillsammans med Johan Gustavsson på Almi har de utvecklat sin verksamhet, förfinat såväl budget som planering och tagit fram en hållbarhetspolicy.
– Vi önskar att vi tagit kontakt med Almi redan dag ett. Johan har varit en klippa som rådgivare. Vi har lärt oss sortera och att inte ha för många bollar i luften samtidigt. Med Almis vägledning har vi kunnat expandera och hitta en struktur för att utbilda elever inom många olika områden, konstaterar Gustav.